Tankar om träning

Den här bloggen kommer handla en del om träning och olika typer såsom; träning som gravid, träning efter förlossning och träning med barn.

Just nu befinner jag mig i graviditetsvecka 38 och jag försöker få in något gympass i veckan annars är det mest fokus på träning inför förlossning och promenader.

 

Om du också är gravid så tänkte jag dela med mig av några (tränings)tips nära inpå förlossning:

1. Öva på att andas. Låter kanske fånigt men jag hade hjälp av det. Andas långt ner i magen, in genom näsan och ut genom munnen. Trodde inte det skulle hjälpa att öva innan men jag hade verkligen glädje av att andningen var automatiserat och jag slapp tänka på hur jag skulle göra.
2. Mentalträning. Jag läste någonstans innan min förlossning att man skulle se varje värk som en våg eller ett berg. Det använde jag mig verkligen av. Man kämpar sig upp på toppen och där precis innan är det som jobbigast sen blir det ”lättare”. Den typen av visualisering hjälpte mig att dela upp värkarna och inte se det som att det gjorde ont hela tiden (vilket det kändes som).
3. Knipträna. Tråkigt men så nödvändigt. Hitta kontroll på dina muskler så att du lättare kan hjälpa din kropp och sedan bara ”följa med” värkarna och inte kämpa emot. Det blir dessutom lättare efter förlossningen om du börjat knipträna innan. Jag gör det varje gång jag borstar tänderna (2 ggr/dag) för att inte glömma det. Så det bästa är nog att hitta ett system för det. Jag hörde någon som gjorde det varje gång vid rött ljus i trafiken, spelar ingen roll när eller hur det sker, det viktiga är att det blir av.
4. Promenera. Skönt att röra lite på sig även om jag får sammandragningar om jag går för snabbt och det gör ont, så då får jag sakta ner eller stanna. Men om inte kroppen strejkar så är det väldigt skönt och skonsamt att promenera.

 

Förlossning är verkligen som ett maraton fast man vet inte när loppet ska springas eller hur långt det är. Så jag försöker bunkra upp med mat, mycket kolhydrater, och vila. Sen är det bara att hoppas att vägen till målet går bra.

Bild från gymmet för några veckor sedan.
Mobilbild från gymmet för några veckor sedan. Jag, magen och Milly. 

 

Imorgon kommer andra typer av träningstips att köra i gymmet eller hemma!

 

Kul att vara igång att blogga, hoppas ni vill följa med i vår vardag!

Populära inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 × 2 =